E-mail instellen Microsoft Outlook 2013

In deze handleiding leggen we je uit hoe je een e-mailadres instelt op het e-mailprogramma Microsoft Outlook 2013.

Bij het instellen van een e-mailadres kun je kortweg gebruik maken van twee protocollen (POP3 en IMAP). Beide protocollen hebben voor- en nadelen. In deze handleiding stellen we de e-mail in via het protocol IMAP.
Klik hier voor meer uitleg over het verschil tussen POP3 en IMAP.

Stap 1 – e-mailadres aanmaken / wachtwoord wijzigen
Voordat je aan de slag kunt gaan met het instellen van een e-mailadres dien je eerst in het bezit te zijn van de login gegevens. Deze gegevens kun je terugvinden in het controle paneel.
Klik hier voor meer informatie hoe je een e-mailadres kunt aanmaken.
Klik hier voor meer informatie hoe je het wachtwoord van je e-mailadres kunt wijzigen.

Instellen e-mailadres

Open het programma, als je dat voor eerste doet dan zie je het volgende scherm.

E-mail-instellen-Outlook-2013-1.0

Klik linksboven op ‘BESTAND’, vervolgens zie je het volgende scherm.

Klik vervolgens op ‘+ Account toevoegen’. Vervolgens zie je het volgende scherm.

E-mail-instellen-Outlook-2013-account1.2

Vink de optie ‘Handmatige instelling of extra extra servertypen’ aan en klik dan weer op ‘Volgende’ om door te gaan, vervolgens zie je het volgende scherm.

E-mail-instellen-Outlook-2013-stap-1.3

Vink de optie ‘POP of IMAP’ aan en klik dan weer op ‘Volgende’ om door te gaan, vervolgens zie je het volgende scherm.

E-mail-instellen-Outlook-2013-pop-imap

Naam = Vul hier de naam in van de afzender, deze wordt getoond aan anderen.

E-mailadres = Vul hier het e-mailadres in wat je wilt gaan instellen.

Type account = Vul hier IMAP of POP3 in.

Server voor inkomende e-mail = Vul hier de inkomende mailserver in (dit is standaard mail.jouw-domeinnaam).
Server voor uitgaande e-mail= Vul hier de uitgaande mailserver in. Dit is doorgaans de SMTP server van jouw Internet Service Provider. Klik hier voor een lijst met SMTP servers van een groot aantal Internet Service Providers in Nederland.
Je kunt ook onze SMTP server gebruiken (dit is standaard smtp.jouw-domeinnaam). Let op, deze dienst dien je eerst te activeren via het controle paneel. Klik hier voor meer informatie en hoe je onze SMTP server kunt activeren.

Gebruikersnaam = Vul hier het (volledige) e-mailadres in welke je wilt gaan instellen.
Wachtwoord= Vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres.
Wachtwoord onthouden = Laat dit vinkje aangevinkt staan, het programma onthoudt dan het wachtwoord en deze hoef je vervolgens niet meer in te vullen bij het openen van je e-mailprogramma.

In dit voorbeeld zijn we er vanuit gegaan dat we onze SMTP server gebruiken. De instellingen die we nu gaan doorlopen kunnen anders zijn bij het gebruik van de SMTP server van jouw Internet Service Provider.

Klik nu op de knop ‘Meer instellingen’ en vervolgens op het tabblad ‘Server voor uitgaande e-mail’. Vink hier de optie ‘Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist’ een en dan de optie ‘Dezelfde instellingen gebruiken als voor mijn inkomende e-mail’.

E-mail-instellen-Outlook-2013-1.4

Hierna open je in hetzelfde scherm het tabblad ‘Geavanceerd’. Hier pas je poort voor de uitgaande e-mail (SMTP) aan naar 587.

Vul bij “Mappen” – “Pad van de hoofdmap” het volgende in: Inbox

E-mail-instellen-Outlook-2013-1.5

Vervolgens klik je op ‘OK’ en dan op ‘Volgende’. Nu gaat het programma testen of de instellingen juist zijn en er connectie kan worden gemaakt met de mailserver. Als alles succesvol is klik je op ‘Sluiten’ en ‘Voltooien’.

Vervolgens is het e-mailadres succesvol geïnstalleerd, je kunt het e-mailadres nu direct gebruiken!

Kom je er niet uit?
Loop je ondanks onze uitleg toch vast en kom je er niet uit? Neem dan contact op met onze helpdesk: bel tijdens kantooruren met  +31 23 230 21 34 (maandag-vrijdag van 9:00 tot -17:00) of gebruik ons contactformulier.